#JARNIUKLID: Jak mít co na sebe s poloprázdnou skříní

Znáte to taky? Ráno se vzbudíte, oči ještě zalepené, kouknete z okna, jaké že je počasí, chystáte se do sprchy a nastává první dilema: co na sebe? Prohrabujete se plnout skříní, nic k sobě nejde, tohle vám nesedí, na tohle nemáte náladu a už od ránu svůj mozek stresujete příliš mnoho otázkami. Věděli jste, že čím více máte možností, tím hůř se rozhoduje? Dostavuje se paralýza. S tímto konceptem začínají pracovat například lepší restaurace. Na výběr máte dva předkrmy, tři hlavní jídla a dva dezerty, všechno je perfektní, lahodné, všecho jde dohromady. Vyberete si snadněji a pravděpodobně i to, co vám opravdu bude chutnat. Nedáte si znovu smažák s hranolkama, protože prostě nevíte. Tak a teď se přiznejte, kdo z vás skoro každé ráno tahá ty samé džíny a svetr, protože prostě neví? Co s tím?



Představte si jinou situaci: otevřete ráno svoji skříň a VÍTE, že všechno k sobě jde, všechno můžete nosit se vším, všechno vám sedí a sluší a všechno se hodí pro danou sezónu. Máte dostatek oblečení na běžný den do práce, do fitka, na romantickou večeři, na večírek s přáteli i domácí pohodu. Klíčem k úspěchu je si v několika krocích vytvořit takzvaný kapsulový šatník. Netuším, jak to lépe česky přeložit, ale pojďteme to nazývat naší osobní sezónní kolekcí. Já si to už poprvé zkusila v létě a nikdy mi nebylo lépe. Cítila jsem se krásnější, protože jsem měla oblečení, které mi sedělo, bylo snažší se hezky oblékat, protože jsem věděla, co mám k dispozici a že to na mě čeká, a můj šatník byl překvapivě stále uklizený, protože jsem se nemusela ve všem přehrabovat jak v hnoji.

Při průzkumu, jak takovou kolekci nejlépe vytvořit jsem se dozvěděla, že na začátku dvacátého století měli lidé v průměru 37 kusů oblečení (nevím, jak na to přišli, ale tak to berme jako fakt:). Oblečení bylo mnohem dražší, protože materiály byly kvalitnější a dražší. Pořádně jste si tedy rozmysleli, než jste si něco koupili, s ohledem na zbytek, který už máte. Kolikrát jste si něco koupili jen proto, že to přece stojí jen x korun a nikdy jste si to na sebe nevzali? Kolikár jste se ve výprodejích úplně bláznili a nakoupili hromady hader, abyste pak zjistili, že půlku z toho už doma máte třikrát a druhou jste ani nechtěli? Nenábádám vás teď nakupovat drahé značkové oblečení. Neříkám, že máte obcházet slevy obloukem. Co říkám je, že jakmile si naplánujete svou kolekci, víte přesně, co ve skříni máte a co vám chybí a co byste si tedy měli koupit. Slevy pak můžete využít ve svůj prospěch a poprvé na nich opravdu ušetřit. S Argumentem "původně to stálo tisícovku a teď je to za 500, takže jsem ušetřila 500," na mě nechoďte, protože byste si to jinak beztak vůbec nekoupili.

Abych vás neodradila dlouhými kecy už na začátku, vracím se zpět s prvním krokem ve čtvrtek, ať můžeme společně začít a do jara máme naplánováno, vytřízeno, jsme ready nakupovat a pak si hlavně celou sezónu užívat! A hlavně, tenhle návod je tak parádní, že si ho můžete uzpůsobit přesně podle sebe. Jste fashion maniaci a potřebujete 100 kusů oblečení? Není problém. Chcete jí all-in a zkusit to s 37 kusy? Paráda. Takhle obecná pravidla můžete ale uplatnit i při obyčejném jarním úklidu!

Tak co, těšíte se? Vraťte se zpět ve čtvrtek pro další "lekci"!


11 komentářů

  1. vyzerá to super, skvelý nápad! teším sa na pokračovanie :)
    http://bonesincouture.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
  2. To zní dobře! Už dlouho uvažuju nad tím, že bych uděla velkou čistku šatníku a opravdu si nechala jen to, co se mi teď líbí. Bohužel nikdy nejsem schopná to oblečení, které už tolik nenosím, vyhodit!

    OdpovědětVymazat
  3. Tak tohle potřebuju jako sůl! Moje skříň nemá ani jednotný styl, natož, aby se k sobě všechno hodilo :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Urcite prakticka a setrici rada, budu se tesit. M.

    OdpovědětVymazat
  5. To zni skvele, presne moje filozofie, jenom se mi ji zatim uplne nedari prevest do praxe. Tesim se na ctvrtek!

    OdpovědětVymazat
  6. No vidíš to a já toto praktikuju už tak 3 roky a ani nevím, že to má nějakej název a že se tím někdo řídí :D

    OdpovědětVymazat
  7. Já kupuji podle potřeby a rozhodně nemám 100 hadrů. V oblečení mám ráda barvy a nemám ráda černočerné kombinace a podobné jiné. Snažím se uzpůsobovat šatník aby věci k sobě alespoň většina ladily. Rozhodně o sobě nemohu tvrdit že se oblékám podle nejnovějších trendů ale podle toho co mě se líbí a v čem se cítím dobře.

    OdpovědětVymazat
  8. Hoho, určitě se těším :) skříň pravidelně uklízím (odvážím, daruji, měním), ale těším se, jaké pravidlo nám ukážeš :)

    C.

    OdpovědětVymazat
  9. No tak totok potřebuju jako sůl, protože děláme novou skříň-manžel dělá a jakmile bude hotová,vyklízí se celá ložnice a hlavně-moje plná skříň. Jsem zvědavá, čím mě donutíš (a že to sakra potřebuju), abych z těch věcí udělala aspoň půlku:) pa ve čtvrtek Pavla

    OdpovědětVymazat
  10. Je nás více co to potřebujeme. A těším se i přes to, že skříň nemám. (Štendry mě udržují v pozoru)

    OdpovědětVymazat