To máte tak. Všechno, co se třpytí, nejsou vždycky jen diamanty

Včera jsme konečně dostali povolení pověsit si u nás v bytě lustr. Ani nevíme, proč to byl původně problém, ale to už je teď jedno. Povoleno. Takže začíná dlouhý vybírací proces, protože kupovat křišťálový lustr, to je jako vybírat diamant. Je to pěkně drahá sranda, obvykle ho máte na celý život a některé se blyští trošku víc než jiné. Ale abych v reálu viděla to, co jsem zatím obhlížela v restauracích, oknech cizích lidí nebo online, zašla jsem dnes po cestě domů do jednoho lampářství (jak se těmhle obchodům říká, víte?).


Původně jsem si myslela, že pro vás připravím takový jako top ten křišťálových lustrů, které se dají koupit nebo které se mi líbí. Jenže tím, že většina křišťálových lustrů jsou, ehm, křišťálově průzračně průhledné, tak na fotkách z katalogů to obvykle nevypadá nic moc. No ale celá ta zapeklitá situace se vyřešila včera sama, protože jsem se zatoulala do jednoho úžasného obchůdku, který vypadá zvenku maličký, ale uvnitř je toho tolik, že je to prostě ohromující a až neuvěřitelné. Je tam tak málo prostoru a tolik světel, jedno na druhém, že nevíte, kam se dříve dívat. A to ještě nevidíte na fotkách asi tři místnosti jen se stínidly!


Já byla jak malá, to se přiznám, musela jsem se hlídat, abych měla celou dobu zavřenou pusu. A protože mě zajímalo, jaké jsou vlastně rozdíly mezi všemi těmi kráskami, zeptala jsem se mile vypadající prodavačky (potřebovala jsem nějakou záminku mít tu pusu na chvíli otevřenou:). Nevím, jestli to měla nacvičené nebo to z ní tak jako vypadlo, ale řekla krásnou větu: "To víte, ne všechno, co se třpytí, jsou diamanty". To myslím mluví samo za sebe. Obchod má jako motto "Welcome to upper glass." a s tím tedy musím souhlasit.


Vysvětlila m i taky, že cena se odvíjí hodně podle toho, kolik kříšťálu je použito, jak je lustr detailní a jak moc jsou jednotlivé dílky boušené a taky samozřejmě země původu. Některé lustry jsou navíc kombinované se zlatým kovem, který je mnohdy pozlacený pravým zlatem, doplňený drahými kameny a to jsme pak s cenou jinde. A nejlépe a nejvíc se prý třpytí lustry z křišťálů Swarowski. Obecně se ceny nejlevnějších pohybují okolo 1000 Nok (asi 3000 Kč), které jsou buď z IKEA, to jsou pak i levnější, plastové nebo třeba mají jen tři ramena (spíš ramínka). No a za nejdražší křišťálovou nádheru, kterou měli v tomto konkrétním obchodě, byste dali 250 000 Nok (no to už radši přepočítávat na české ani nebudu:).


Já mám jasno, že chci něco co nejvíce skleněného a třpytivého, aby to působilo lehce, elegantně, ale ne kýčovitě, a dohromady s moderním nábytkem to vytvořilo takový ten eklektický styl. Ano, naučila jsem se nové slovo, přiznávám se! :) Jednoduše to popisuje to, co chceme u nás doma - kombinace starého a nového, moderního a vintage, ale pořád s nádechem jednoduchosti a čistoty.

Takže zakládám kasičku na křišťálový lustr a šetříme. No a druhou kasičku bychom měli mít na elektrikáře, protože ti jsou tady v Norsku skoro stejně drazí jako ty lustry :)

Co visí v obýváku vám? Pošlete mi fotku, udělá mi to velkou radost!

Krásný zbytek neděle!

P.S. Nepřijde vám, že anglické "chandelier" nebo norské "lysekrone" zní mnohem elegantněji a noblesněji než lustr? :) P.S.2 Tématická písnička, kdybyste si chtěli takhle po neděli něco hezkého poslechnout! 


7 komentářů

  1. Krása! Ja si na luster ešte nejaký čas počkám (ak vôbec). Som zvedavá, čo napokon vyberiete :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My zatím asi budeme šetřit, protože chceme něco opravdu třyptivého :) Ale občas jsme narazili na velké výprodeje, tak třeba budeme mít brzy štěstí, kdo ví :)

      Vymazat
  2. Když jsem byla malá, taťka kdesi splašil podobný křišťálový lustr na nějaký ze svých architektonických projektů a náhradní kamínky schoval doma za dvířka okrasných kachlových kamen. Mně namluvil, že jsou to pravé diamanty a že jsou tam schované jako poklad a já jsem pak chodila a všem kamarádům v ulici vyprávěla, že máme v obýváku schovaný diamantový poklad :D Teď když nad tím přemýšlím, tak se nedivím, že nás dvakrát vykradli :D
    Z tvých fotek se mi líbí nejvíce ten bílý na 7. fotce shora, připadá mi jak z nějaké pohádky stylu Narnie a pod. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten poklad si dokážu představit! Tuto sobotu měl jeden pán na blešáku takový ten obrovský dvoupatrový kufr na šroubky a v každém tom chlívečku měl jiný druh náhradních kamínků, to byl poklad!!!
      A naprosto s tebou souhlasím, akorát jsem říkala, že mi připadá jako z Ledové královny, ale ono je to vlastně skoro to samé ;)

      Vymazat
  3. Já lustr nikdy ještě nevybírala, ale až se někde na trvalo usadíme, tak zrovna na tuto část se hrozně moc těším! Líbí se mi výrazné a třeba i trochu "divné" lustry a nenechala bych se nikdy odbýt bodovkama..
    třeba tady http://www.closer.cz/?portfolio=330 hned ten první

    OdpovědětVymazat
  4. Eliško, díky za další světelnou inspiraci! Já bych s vybrala ten bublinkový, vypadá i dost podobně jako jeden, co jsem viděla :) Bodovky jsou fajn na osvětlení chodby nebo pracovní plochy, ale to je tak všechno. Podle mě jsou správně zvolená světla různých druhů strašně důležitá, aby se nám příjemně žilo!

    OdpovědětVymazat
  5. ten siedmy luster je síce nechutne gýčový, zároveň ale prekrásne čarovný :D
    http://ladyminimalism.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat